Langestraat 48 B1, 9620 Zottegem - Fonteinbos 36, 9320 Aalst/Erembodegem

0498 11 64 51 info@krachtpunt.be

Kinderen en jongeren

Wat is een psycholoog?

Een psycholoog is iemand die kinderen, jongeren en hun ouders helpt, wanneer deze zich ergens zorgen over maken of het ergens moeilijk mee hebben. Een psycholoog gaat samen met jullie op zoek hoe hij jullie het beste kan helpen.

Een psycholoog heeft beroepsgeheim. Dit wil zeggen dat hij niet aan anderen mag vertellen wat jij hem vertelt. Als je alleen bij de psycholoog komt, vertelt de psycholoog dus niet door aan mama of papa wat jij gezegd hebt. Enkel wanneer je zelf of iemand anders in gevaar is, mag de psycholoog dit vertellen aan je ouders of iemand die je verder kan helpen.

Waarvoor kan je bij een psycholoog terecht?

Een psycholoog kan je helpen wanneer je je ergens boos, verdrietig, of bang over voelt. Een psycholoog kan je ook helpen als je niet goed weet hoe je bepaalde dingen kan aanpakken.

Hier zijn enkele voorbeelden van dingen waar  een psycholoog bij kan helpen:

Hoe werkt het?

Eerst kom ik samen met mama en papa bij de psychologe. We praten over de bezorgdheden van mama en papa, mijn juf/meester of mijzelf. We praten ook over de dingen die goed gaan en die ik leuk vind. We kijken samen wat we al geprobeerd hebben om mij te helpen. Op het einde van het gesprek spreken we af op welke manier we jou gaan helpen.

Soms ga ik alleen bij de psycholoog, soms gaan enkel mama en papa, soms gaan we samen.

Wat doen we samen?

Voor de psycholoog mij kan helpen, leren we elkaar eerst beter kennen.  Dat kan door samen te praten, te tekenen of soms ook door testen te doen (bijvoorbeeld hoe snel ik dingen kan leren).

Ik kan over alles praten met de psycholoog: over de dingen waar ik me zorgen over maak, mijn verdriet, mijn boosheid…, maar ook over de dingen die me blij maken of waar ik trots op ben!

Soms is praten wat moeilijk. Dan kunnen we er ook voor kiezen om samen te spelen. Door te spelen leert de psycholoog jou en je gevoelens beter kennen en begrijpen. Je leert jezelf en je gevoelens ook beter kennen door samen te spelen en erover te praten met de psycholoog. En als je jezelf beter kent en begrijpt, ga je je ook beter voelen.

Waar kunnen we mee spelen? We kunnen knutselen, tekenen, kleien, schilderen…We kunnen poppenkast spelen of onze eigen verhalen maken. We kunnen met dieren, poppen, dino’s, duplo…spelen. We kunnen gezelschapspelletjes doen.

Soms gaan we ook experimenten doen: dan gaan we stapje per stapje oefenen met nieuwe dingen. Dat kan iets zijn waar ik bang voor ben, of wat ik moeilijk vind. Ik hoef hier geen schrik voor te hebben : ik kan mee beslissen wat ik al aandurf.

Soms krijg ik ook een opdracht mee om thuis verder te oefenen of om iets nieuws te proberen.

Mijn ouders

Soms komen mijn ouders ook zonder mij bij de psycholoog. Dan zoeken ze samen met de psycholoog naar manieren om mij beter te kunnen begrijpen en helpen.

Hoe lang moet ik naar de psycholoog gaan?

We kunnen niet voorspellen hoe vaak je bij de psycholoog zal komen. Maar als jij zelf, je mama en papa, en de psycholoog merken dat je je beter in je vel voelt, dan nemen we terug afscheid van elkaar.

Diagnostiek bij kinderen

Zowel op vraag van de ouders als van een externe partner (huisarts, kinderpsychiater, logopedist…) kan er psychodiagnostisch onderzoek uitgevoerd worden.

Mogelijke onderzoeken zijn:

  • Belevingsonderzoek: om te bepalen wat er bij het kind/de jongere leeft en waar de focus van de therapie op zal liggen.
  • Intelligentie-onderzoek: voor een niveaubepaling, in het kader van ruimer onderzoek of voor terugbetaling logopedie.
  • Aandachtsonderzoek
  • Onderzoek naar autismespectrumstoornis

Voor een specifieke diagnose wordt steeds samengewerkt met een externe kinderpsychiater.

Speltherapie

Spel is voor veel kinderen de taal om uit te drukken wat van binnen leeft. In therapie kan spel dan ook gebruikt worden om gevoelens uit te drukken en te leren reguleren, om het zelfwaardegevoel te versterken, om conflicten uit te spelen; maar ook om te experimenteren en oefenen met nieuwe vaardigheden. Er kan hierbij zowel gebruik gemaakt worden van creatief spelmateriaal (tekenen, schilderen, kleien, knutselen…) als van gezelschapsspelen en doe-alsofspel.